Gemeen vond ik het.
Intens gemeen.
Dat had ik niet verdiend.
Ik had immers geleerd om hulp te vragen. Ik had geaccepteerd dat zelfs ik een burn-out kon krijgen. Ik had m’n huiswerk gedaan. Again and again.
En toch gebeurde het. Het was een ongeluk. Ik had gewoon pech.
Want het leven ís niet maakbaar. Het leven werkt niet volgens het ik-verdien-het-principe.
Terwijl het idee van een maakbare wereld inmiddels breed gewoon wordt gevonden. Als je maar je best doet, als je maar hard genoeg werkt, als je maar de juiste stappen zet, dan kun je bereiken wat je wilt. Dan komt het goed.
Maar soms heb je gewoon pech.
In het Hbo is de maakbaarheidsgedachte in ieder geval behoorlijk aanwezig. Kunnen we de studenten niet raken? Niet gemotiveerd krijgen? Zijn de scores op de enquêtes niet hoog genoeg? Dan zijn we te ouderwets in onze aanpak. Dan moeten we meer blended, meer hybride, meer flipping, meer gaming, meer studentgericht, meer maatwerk. Beter aansluiten bij het ingangsniveau. Minder frontaal.
Maar soms heb je gewoon pech.
Soms heb je een groep die moeilijk in beweging komt. Omdat ze het spannend vinden. Of omdat het onderwerp toch net buiten hun interessegebied ligt. Of omdat het te moeilijk lijkt.
Soms is een groep te heterogeen. Lopen de instapniveaus te veel uiteen. En de verschillen in motivatie. Soms is de cultuur in de groep zo, dat niet werken stoerder is dan meedoen.
Dus, al sluit je aan bij de student, maak je de les ervaringsgericht en speels, geef je ze filmpjes te kijken in plaats van boeken te lezen, laat je ze alle stappen beleven tussen hun wereld nu en hun wereld straks; soms haakt het niet.
En volgens mij moeten we dat leren erkennen en accepteren. Moeten we leren onze verliezen te nemen over het feit dat het soms niet haakt. Dat het niet allemaal maakbaar is. Alleen dan kunnen we de druk op docenten verlagen.
Meer weten? De feiten vind je hier. Liever iets persoonlijker? Bel of mail me voor een afspraak.